2 x Nazar



2 x Nazar 2011

15 x 15 cm
Akryl och lack på canvas.

Två små tavor inspirerade av onda-ögat stenar (även kallade Nazar). Amuletten kommer ursprungligen från Turkiet och är menad att skydda mot Onda ögat. Man kan ofta se amuletten i form av en platt pärla eller hängande ornament gjord av färgat glas. Den förekommer även som smycke. Nazaren består oftast av cirklar eller droppformer i olika färger, bildandes ett öga. I Turkiet och andra länder förekommer nazaren på många olika platser, bl.a. hängandes utanför dörren till hem, utanför butiker eller på flygplan.

Tillsammans eller var för sig bildar dom ögon. Skyddsögon. Just nu skyddar dom min ateljé - i väntan på ett nytt hem att skydda.


Tina Axelsson. Konstnär. Kontakt [email protected]
------> Art By Tina på facebook <------
#1 - - malin-helena:

Åh, de där var riktigt snygga Tina!

Sådana där ögon hade jag på ett halsband jag fick när jag var liten (från Turkiet) men har aldrig vetat att det var ögon faktiskt.



Jag har inte känt av något "kli" i ansiktet än, hoppas inte att det kommer heller! ;P